Wednesday, September 22, 2010

A Few New Lines...

Dah lama tak update..jadi rasanya nak update sikit kot, cuma tak tau apa nak tulis...

1. Cuti Sekolah Aidilfitri...

Kenapa cuti sekolah Aidilfitri bermula Isnin 6 September? Walhal Aidilfitri jatuh pada Jumaat 10 September...kebanyakan parents yang nak bercuti untuk balik kampung pun biasanya mula bercuti dua atau tiga hari sebelum raya...

Yang anehnya pulak, sekolah kembali dibuka Selasa 14 September bersamaan 5 Syawal....rasanya umum tahu kan, kat Malaysia ni budaya kita ialah balik kampung...dan bukan semua orang kampungnya sama dengan tempat sekolahnya...ada yang makan puluh ratus batu jaraknya...takkan 3 Hari Raya dah nak balik bersedia untuk masuk sekolah...(last time I check, kita masih di Malaysia yang agama persekutuannya ialah Islam yang menyambut Hari Raya Aidilfitri...kan?)


2. Pemergian Ustaz Dahlan Mohd Zain ke Rahmatullah...

I wrote earlier an entry about my beloved teacher, Ustaz Dahlan Mohd Zain... Al-Fadhil Ustaz telah kembali ke Rahmatullah pada hari Sabtu 18 September 2010 jam 9.00 pagi...Semoga Allah mencucuri rahmatNya ke atas roh beliau dan ditempatkan di kalangan para Solihin...


3. Email dari Pengikut Qadiani...

Yes...based on my entri about those Qadiani earlier, a member of them (I assumed a high ranking member) send me an email, mempersoalkan di mana keberanian aku sebab aku rakam suara perbualan tu curi-curi...sakit telinga beliau katanya....hehe...kemudian beliau ajak aku berbahas secara terbuka untuk menidakkan hujah Qadiani tentang Mirza Ghulam Ahmad sebagai Rasul, Mahdi dan Al-Masih serta tentang wahyu yang berterus hingga Hari Kiamat...katanya kalau aku berjaya, ramai pengikut Qadiani akan keluar dari ajaran mereka dan aku akan dianggap hero Islam...hehe..

Aku jawab sekali je, manakala reply dari dia aku dah tak layan...aku kata senang je, pertama, tak payah la nak mempertikaikan keberanian aku kat mana....then aku kata tak perlu nak debat terbuka sebab telag difatwakan bahawa Qadiani sesat dan terkeluar dari Islam...berdebat dengan Qadiani adalah seperti berdebat dengan Kristian untuk mengatakan mereka tidak betul...dan aku kata lagi, dah berpuluh2 ulamak yang memberikan hujah yang kuat mengalahkan hujah Qadiani, tetapi masih tetap jugak mereka berpegang dengan ajaran mereka, sebab itu lah nature sesebuah ajaran yang sesat...

Simple jawapan aku, jawapan malas nak bertekak kan...dan dia reply pulak panjang lebar dengan memberikan hujah tentang ulamak sebenar la dan macam-macam lagi...as said earlier, ko bawak bulan campak kat dia pun dia tetap akan kata dia punya pegangan tu betul...so why waste our time, right..?


4. Negative Mind of Our People...

Heran kenapa orang kita ni, suka pandang aspek yang negatif melebihi aspek positif dalam sesuatu perkara...

Sebagai contoh, dia hentam Facebook...dia hentam Internet...dia hentam Blog...dia hentam cadangan Sex Education...semua dia bagi aspek negatif...

Walhal setiap benda yang wujud di muka bumi ni mesti ada negatif dan positif nya...

Motorsikal tu, kalau nak kira negatif, baik haramkan je penggunaan nya, pasal banyak benar eksiden maut..tapi kalau pakai dan guna ikut undang-undang serta berhati-hati, boleh dapat pahal buat pergi surau atau masjid...

Susah sangat ka kita nak terima aspek positif dalam sesuatu perkara?Kadang-kadang jiwa membangkang tu dah sebati dengan jiwa kita...alah, macam masa tahun 80an dulu, Tun Mahathir buat Proton Saga, semua hentam...kata kereta tin milo la, siap ada pulak yg kata belek2 belakang bumper tu ada tulisan Dumex...bebal betul...

Alih-alih bila keluar Proton Saga...geng-geng dia booking tak hingat-hingat....hehehe...

Ok lah...dah takde idea...nanti ada kita update lagi...apa nak dikata...



No comments: