Sunday, October 4, 2009

Barang Dulu dan Barang Sekarang...

Pernah dengar orang bandingkan kualiti barangan dulu dengan kualiti barangan sekarang?
Selalu kan...Aku pun selalu komplen macam tu..

Hari tu beli mee segera Maggi, sebab dah lama tak makan, maka kami pakat-pakat mintak wife masakkan...bukan maggi bodo je tau, siap tumis masuk sayur segala la...Biasanya untuk kami 4 orang, wife akan masak 5 bungkus...tapi hari tu wife kata macam sikit, tak macam dulu...dulu packaging rasa macam banyak, sekarang sikit..dah la tu perencah pun macam tawar je...

Kipas angin rumah aku (kipas yang jenis letak bawah tu...) patah, sebab anak aku Zain masukkan mainan apa entah masa tengah pusing...masa tu aku teringat KDK standing fan yang aku pakai sejak 1999 sampai sekarang...bukan setakat jatuh, kipas tu pernah terguling-guling masa nak pindah rumah dulu, aku siap alter tempat wayar dia supaya lebih mudah dan panjang...tapi masih setia berkhidmat sampai hari ni takde patah apa satu pun...cuma habuk je la banyak...hehe..

Kepala paip air (orang panggil pili)...dulu semua pakai besi..nak patah agak mustahil la...cuma getah washer dia akan haus by time...sekarang dah pakai PVC...kalau ganas-ganas masa nak mencebok atau nak mandi, bukan setakat dapat mandi atau cebok, tapi hasilnya kena tukar kepala paip jugak...

Terbaru yang aku alami...masa bulan puasa hari tu rumah aku kena serang hendap...ya...tidak lain tidak bukan tikus...bukan besar pun, kecik je..kata orang cencorot...dan dia dari spesies yang kurang hajar...pasal apa aku kata gitu, sebab dia boleh sesaje je tengah-tengah kitorang nak berbuka puasa lari ke tengah bawah meja makan dan langgar kaki wife aku...nasib baik dah siap masak nak makan je, kalau tak maknanya berbuka dengan kurma je la pasal tobat dia tak masuk dapur for the rest of the day..geli...

Kemudian dia masuk dan berjimba-jimba atas kain baju..wah, macam ada pesta pulak...

So masa aku nak balik rumah my parents di Butterworth, aku pergi beli gam tikus...ala yang hitam tu...

Aku pasang 8 keping kadbod tebal dengan gam tu, dan letakkan kat 8 tempat yang telah dikenalpasti sebagai laluan biasa si tikus ni...dan kami balik kampung...

Esok petangnya masa kami sampai semula kat rumah, anak-anak dah teruja nak tengok tikus yang terkena gam...cheh, rupanya begitu lekehnya kualiti gam tikus sekarang, siap ada tapak kaki kecik binatang tu berjalan-jalan atas lantai rumah aku dengan kesan gam...faham tak?Maknanya dia naik atas kadbod tu, ambik umpan makanan yang aku letak dan dia siap menari-nari tengah dapur nak tunjuk bahawa dia survive...pergh..hangin betul aku masa tu...

Maka aku terus pergi ke kawasan Denai Larian Tebing Sungai Perlis...aku nak ambik buah pong-pong..tahu buah pong-pong?


haaa..ni buah pong-pong...
ada orang panggil buah pelir kambing...
korang jangan tanya aku pesal diorang panggil gitu...
aku tak pernah tengok buah pelir kambing sama tak macam tu..heh..


Menurut penceritaan, buah ni merupakan pantang kepada tikus...katanya bau getah yang dikeluarkan oleh buah tu mampu membuatkan tikus pening dan lari...dan ada lagi mitos yang lebih tinggi tarafnya kata kalau tikus terlanggar buah tu maka kakinya akan patah dan dia jadi OKU...betul tak betul aku tak tau, tapi pengalaman aku masa kat rumah lama aku dulu, dalam tahun 2000 kalau tak salah, memang mujarab...aku letak gam tak kena, bila aku letak buah tu dan gam berdekatan, esok pagi terus dapat hasil tangkapan...dia pening-pening terus lepak atas gam agaknya...

Aku pun bawak balik 9 bijik buah pong-pong tadi ke rumah...letakkan kat tempat strategik...

Malam esoknya memang tikus tu mati, tapi aku tak tau samada itu hasil buah pong-pong atau tidak sebab dia mati kena pukul oleh maid Indonesia yang aku panggil untuk kemas rumah pasal nak raya, dia nampak binatang tu dan dia kejar satu rumah, dia bantai binatang tu dengan kayu tas yang dah lama aku simpan beli dari orang Asli dulu...ganas maid Indon tuh...

Tapi buah pong-pong tu aku biarkan je dalam rumah aku sampai sekarang...

Dan aku yakin sekarang ni masih ada seekor binatang tu yang dok dalam rumah aku, cuma spesies yang agak pendiam dan pemalu, dia tak kacau kami dan tak kecahkan rumah, cuma aku pernah terserempak dengan dia satu malam masa aku tengah slongkar dapur cari habuk kuih raya dan malam tadi aku terdengar dia marah-marah bila Anton Ferdinand scored own goal menyebabkan Man U draw dengan Sunderland...hehe...

Maknanya buah pong-pong sekarang pun kualiti nya dah jatuh berbanding buah pong-pong dulu!!

Itu la kan, payah kalau kita nak cari sesuatu yang sama kualitinya dengan yang dulu...barangan yang sama bentuk dan nilai, tapi kualiti makin rendah...kekdang tu lagi dahsyat nilainya berlipat kali ganda mahal, tapi kualiti macam hampeh...apa nak dikata...



p/s: Chikedees sekarang pun dah tak sedap macam dulu kan???

4 comments:

Hazrey said...

Ia juga berkait rapat dengan kualiti orang sekarang. Lelaki dah kurang kualitinya kerana sibuk nak jadik pompuan. Dan pompuan sibuk nak jadik lelaki, atau duduk dengan laki lain padahal laki sendiri kat rumah tunggu dengan kek.

BoxxTomoi said...

beware of the Indonesian!!
Minggu depan depa nak tawan KL !! Nasib baik Bangla penyelamat kita!!
Rakyat Malaysia pun qualiti kurang baik sekarang ni!

Anonymous said...

dulu xleh nak compare dgn skrg..lain sgt2..
dulu xde klcc, skrg da ade..
dulu nenek bgtau, 5 sen je da leh bli brg dapur..
skrg, 5 sen leh campak dalam dapur.huhu..

dunia oh dunia..

Anonymous said...

bro.....aku suka sgt part "Biasanya untuk kami 4 orang, wife akan masak 5 bungkus..."<<< aik mkn 4org masak 5bungkus...patut la senang hati perut....hehehe jgn marah.....