Saturday, August 22, 2009

It's The Training Camp Again...



Ahlan Ya Ramadhan...Selamat datang Ramadhan...

Aku bila masuk Ramadhan je akan teringat kepada kata-kata guru aku kat MATRI dulu, Ramadhan Madrasah Tarbawiyyah...maknanya Ramadhan ialah sebuah sekolah untuk mendidik...

Setiap kali Ramadhan jugak aku akan teringat kepada suasana Ramadhan di Madinah Munawwarah...macam mana suasana waktu berbuka puasa di Masjid Nabawi...kalau ada yang pernah pergi umrah waktu Ramadhan pasti pernah merasai suasana tu...

Dan hari ini ia muncul lagi...

Alhamdulillah dah selesai tadi sahur hari pertama...Adam dan Rayyan macam biasa tak lalu nak makan sangat...ye la siapa yang selalu makan pukul 5.15 pagi kan...hehe...and they asked for beef patties only, tak mau nasi...ok la tu...bukan kekenyangan yang perlu ada pada sahur, tapi tuntutan ibadat sahur itu sendiri yang diajarkan oleh Rasulullah S.A.W. yang perlu ada...

Terlalu banyak kalau nak bercakap pasal Ramadhan...maybe aku akan cuba kongsi sepanjang Ramadhan ni melalui entri-entri yang mendatang...

Kata orang bulan Ramadhan syaitan kena rantai...so pernah la ada satu orang tanya, kalau macam tu kenapa ada orang mencuri jugak...kenapa ada orang tak puasa...kenapa masih ada perlakuan yang didorong oleh syaitan...dan aku memilih untuk menjawab macam guru aku pernah jawab...itu maknanya orang yang buat tu dah jadi syaitan..hehe..

Bulan Ramadhan ni ialah bulan paling mudah dapat pahala...ko bayangkan..ko tak makan pun dapat pahala...hehe...sebab itu Allah bagitahu dalam Al-Quran tentang bulan Ramadhan ni...

"dan apabila hambaKu bertanya tentang Aku kepadamu wahai Muhammad, maka sesungguhnya Aku amat dekat dengan mereka, Aku akan menjawab permintaan mereka apabila mereka meminta, maka suruhlah mereka meminta kepada Ku dan beriman dengan Ku semoga mereka memperolehi petunjuk.."

Ini lah special nya Ramadhan...sebuah kem latihan selama sebulan yang Allah bagi kat kita...melatih rohani, jasmani dan mental..melatih perut untuk bertahan lapar dan dahaga...melatih mata untuk melihat hanya yang baik-baik...melatih telinga untuk mendengar yang baik...dan pancaindera lain jugak...melatih akal dan otak supaya tidak memikirkan yang kurang baik...

Semoga kita semua diberi kekuatan oleh Allah sewaktu Ramadhan...bukan hanya kekuatan untuk menahan lapar dan dahaga, tapi jugak kekuatan untuk mendidik jiwa kita sepanjang tempoh ni...

Bak kata orang selalu lah kan...woi jangan mengumpat, bulan puasa ni...haha...nak jugak aku tanya, bulan tak puasa boleh ke ngumpat...hehe...

Tapi tak pa lah, maybe itu satu permulaan, bulan puasa tak buat benda-benda kurang baik, maka akan menyusul nanti hasilnya selepas Ramadhan...

Hari ni jugak bermula cuti sekolah seminggu...ada pro dan kontra nya cuti waktu puasa ni...pada aku lebih baik diorang pergi sekolah...at least kat sekolah diaorang dah tak makan sampai tengahari, balik pukul 12.30 atau 1 tu dah letih...sampai rumah boleh bentang tilam depan TV bagi tido...atau dia layan PS2 sampai petang...

Tapi kalau tak sekolah ni, kejap lagi dia berligan-ligan dalam rumah, dah letih...mulalah banyak akai...nak kena figure out satu plan lah untuk seminggu ni...maybe boleh buat game siapa tak lalu depan dapur langsung dapat dua ringit satu hari...hehe...apa nak dikata...

No comments: