Monday, April 20, 2009

Jejak Kasih Di Internet...

Rupanya internet memang hebat...

Aku pernah cerita dulu yang kawan-kawan aku masa kat Sekolah Menengah Kebangsaan (A) Al-Irsyad ni ada buka satu Yahoo Group kan...dan masing-masing pakat trace la kawan-kawan lama...

Ada satu kawan ni, memang best friend aku...kawan paling lama dalam sejarah hidup aku...

Nama dia Nor Azman Mohamad...

Dia kawan aku masa sekolah rendah, Sekolah Kebangsaan Bagan Ajam, Butterworth...rumah dia terletak belakang perumahan aku...so kami memang sama-sama main...sama-sama jatuh BMX sampai terkoyak lutut...hehe...tapi dia pakai Shimano la, aku pakai cap apa tah, local je...hehe...(untuk yang tak tau, bawak Shimano pi sekolah kira macam bawak RXZ la berbanding EX5..hehe..)...

Then bila masuk sekolah menengah pun, kami pi sekolah yang sama...cuma dia dok hostel dan aku dok rumah saja la...tapi sebab aku dekat rumah dia, aku kira banyak jadi perantara la...

Lepas sekolah, dia ikut mak dia ke KL...mak dia dok Klang Gate masa tu...bila aku cuti dan pergi rumah arwah tok aku kat Subang, aku sure cari dia...zaman tu kami lepak kat Central Market...makan McDonalds kat Dayabumi...mana ada dah McD kat situ kan...haha...zaman McD jual air tebu la kiranya...Man sure minum air tebu...hahaha...

Then bila aku sambung study, balik cuti aku still ada contact dia jumpa...

Masa tu kami terputus hubungan...Dalam Yahoo Group kami pun tak dak sapa tau mana dia pi...

Cuma aku ada clue sikit, dia ni pernah jadi kartunis kat majalah Ujang (zaman Kharisma dulu)...nama kartunis dia Jering...

Semalam, aku dok baca blog Mazidul Akmal Sidik...memang aku dok ikut blog dia, tapi jarang aku nak buka ruangan komen kat situ...tetiba semalam rajin plak aku nak baca komen orang...maka ternampak la satu Blogger ID bernama Kartunis Gandum...aku pun pi blog Brader Gandum ni...sebab aku tau, dulu-dulu aku pernah dok baca kartun Gandum masa Man a.k.a Jering dok melukis di situ...

So aku perkenalkan diri kat Shout Box Gandum ni dan bagitau niat aku nak cari kawan ku tu...kot-kot dia kenai dan dapat bantu aku...malamnya dia bagi feed back yang dia akan cuba bantu aku...



Pagi tadi bila aku check email, ada email dari Bro Gandum...dia bagi nombor telefon Man a.k.a. Jering dan bagitau bahawa Man jugak cari aku...



Maka aku pun call la Man tadi...berborak...kemudian sambung kat YM...dan akan sambung lagi malam nanti...maklum la, dah 15 tahun tak dengar khabar berita...

Tu la kisahnya...sapa yang pernah kembali jumpa kawan yang lama terpisah sure tahu rasanya...tambah pulak kawan yang amat baik...

Jadi banyak rupanya kesan internet ni...cuma pandai dengan tak pandai nak guna saja...kalau nak guna cara tak elok, maka jadilah tak elok...tapi kalau guna secara yang baik dan positif...banyak manfaatnya...apa nak dikata...

2 comments:

SYARIENARIFEN said...

ALAHAI...

BESHNYE KN UNKEL...

ME DULU DPT CARI BLK BESFREN YG 10 THN TAK JUMPE..

RUNDU WWOOO....

BILE DH JUMPE, ALAHAI.. RS CM NK NANGIS..

HEHE..

Amak Kongsi said...

wahh, alahai besnye dpt jmpe kawan lame..huhu sgt terharu dengan persahabatan yg kekal baik mcm ni..menghargai persahabatan org kate..