Thursday, October 16, 2008

Antara Perutusan Khas Raja-Raja Melayu dan Suruhanjaya Kehakiman Pak Lah...

Mesyuarat Majlis Raja-Raja Melayu ke 215 yang berlangsung di Terengganu kali ini menyaksikan betapa Raja-Raja Melayu kita mengambil berat tentang keadaan negara yang agak kacau bilau baru-baru ni...bukan kacau macam mana, cuma ada pihak-pihak yang mengambil kesempatan dari kelemahan pentadbiran Pak Lah dan menangguk di air keruh dengan mempertikaikan hak keistimewaan orang Melayu dan beberapa peruntukan lain seperti Kontrak Sosial...

Kat bawah ni aku share dengan semua kenyataan rasmi yang dikeluarkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Melayu...

Berikut adalah salinan penuh kenyataan akhbar khas berkenaan yang dikeluarkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah hari ini.

"Kenyataan akbar yang dikeluarkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-raja Mengenai Peranan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong dan Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-raja Melayu berhubung dengan hak-hak keistimewaan, kedudukan, kemuliaan atau kebesaran Raja-raja Melayu, Agama Islam, Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, kedudukan istimewa orang Melayu dan kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut Perlembagan Persekutuan.

"Raja-raja Melayu yang menghadiri Mesyuarat Majlis Raja-Raja telah berunding mengeluarkan kenyataan akhbar khas bersama pada hari ini.

"Raja-raja Melayu mempunyai peranan perlembagaan untuk melindungi keistimewaan, kedudukan, kemuliaan dan kebesaran Raja-raja Melayu, melindungi Agama Islam, Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dan kepentingan sah kaum-kaum lain di Malaysia.

"Tindakan pihak-pihak tertentu mempertikai dan mempersoalkan perkara-perkara tersebut yang menjadi asas utama pembentukan negara Malaysia dan termasuk dalam Perlembagaan Persekutuan telah menimbulkan kegusaran dan keresahan di kalangan rakyat.

Sebagai tindakbalas, beberapa pihak terutama pemimpin-pemimpin Melayu sama ada yang berada dalam kerajaan atau pertubuhan bukan kerajaan dan orang perseorangan telah menyuarakan rasa tidak puas hati dan marah terhadap pihak yang membuat kenyataan dan laporan dan menganjurkan forum-forum berkenaan.

"Antara sebab-sebab yang dikenalpasti berlakunya perkara ini ialah kedangkalan pengetahuan pihak berkenaan terhadap latar belakarang sejarah mengapa peruntukan-peruntukan tersebut dimaktubkan dalam Perlembangaan Persekutuan dan pengaruh prinsip-prinsip kesaksamaan dan keadilan yang cuba diimplikasikan di negara ini tanpa berjunjungkan latar belakang sejarah dan keadaan sosial negara ini. Kepentingan politik sempit juga merupakan penyebab berlakunya perkara ini.

"Gejala ini jika tidak ditangani dengan segera boleh menyebabkan negara terjebak dalam kancah perpecahan dan persengketaan antara kaum yang boleh menjejaskan keharmonian dan keamanan yang selama ini telah membawa kemajuan, pembangunan dan kejayaan kepada negara.

"Justeru, adalah perlu Majlis Raja-raja menegaskan dan memperingatkan semua pihak tentang peruntukan-peruntukan perlembagaan tersebut di samping memberi penekanan tentang jaminan perlindungan hak-hak sah kaum lain. Perlu ditegaskan bahawa setiap peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan telah melalui proses perbincangan pertimbangan, konsultansi, pengorbanan dan sifat tolak ansur yang sangat tinggi nilainya bagi apa yang telah diperjuangkan, diperbincangkan, dipertimbangkan, dimanfaatkan serta dipersetujui oleh semua pihak yang terlibat, sehingga wujudnya peruntukan-peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan yang dikenali sebagai Social Contract.

Social Contract ini tidak wajar dipertikai dan dipersoalkan lebih-lebih lagi disemak semula atau diubah kerana ia adalah merupakan asas utama pembentukan negara Malaysia. Untuk itu Raja-raja Melayu wajar mempertingkatkan supaya isu berkaitan Social Contract tidak sekali-kali cuba diuji dan dicabar.

"Sesungguhnya, angkatan pemimpin di era pra kemerdekaan, berfikiran dalam berpandangan jauh. Raja-raja Melayu telah dibawa bersama semasa rundingan menuntut kemerdekaan. Institusi Raja dikekalkan dan dimaktubkan secara perundangan dalam Perlembagaan Malaysia Merdeka. Institusi raja diberikan kemuliaan, ditempatkan di puncak Kerajaan, sebagai Ketua Negara dan Ketua Negeri, laksana payung pelindung, menjamin berlakunya kesaksamaan di kalangan warga. Institusi Raja Berperanan sebagai faktor penyemak dan pengimbang, untuk merungkai sebarang kekusutan, sekiranya berlaku.

"Majlis Raja-raja juga membuat seruan kepada orang Melayu supaya bersatu-padu untuk mempertahankan keistimewaan, kedudukan, kemuliaan dan kebesaran Raja-raja Melayu, melindungi agama Islam, Bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan dan kepentingan sah kaum-kaum lain di Malaysia seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Penekanan juga perlu dibuat bahawa agenda ini adalah lebih penting dan utama dari kepentingan politik atau kelompok.

"Kaum bukan Melayu tidak perlu merasa khuatir dan bimbang tentang hak-hak sah mereka kerana hak-hak tersebut telah dijamin mengikut Perlembagaan Persekutuan dan peruntukan-peruntukan yang terkandung dalam Undang-undang Tubuh Negeri-negeri di Malaysia yang termaktub dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

"Adalah diharapkan dengan penegasan tersebut, segala kekeliruan berhubung dengan perkara ini di kalangan rakyat jelata dapat dibendung dan suatu suasana yang harmoni, aman dan sikap saling hormat menghormati di kalangan rakyat dapat terus diwujudkan demi menjaga ketenteraman negara."

Pernah dengar Majlis Raja-Raja Melayu kena buat perutusan sebegini rupa masa zaman Tun Mahathir??

Tak pernah kan...sebab kebijaksanaan pemerintahan Tun Mahathir berjaya mengekang anasir-anasir yang tak sihat ni dari berleluasa...memang ya pentadbiran Tun Mahathir mengurangkan sedikit kuasa Raja-Raja Melayu, tetapi aspek mana?Aspek kekebalan mereka kepada Undang-Undang Negara...masa tu kalau korang ingat lagi, ada beberapa kes yang melibatkan Kerabat Di Raja tetapi tak mendapat keadilan sewajarnya, maka aspek ini yang diambil kira oleh Tun Mahathir...

Namun Raja-Raja Melayu tidak bising pasal hak Tuanku-Tuanku semua masih terjaga dan kestabilan negara terbukti...manakala hari ini sampai memerlukan perutusan sebegini rupa...

Sebab itu aku selalu highlight kan bahawa kelemahan pentadbiran Pak Lah hanya menguntungkan satu pihak, iaitu pembangkang...diorang jadi kuat kerana kelemahan Pak Lah...Pak Lah gagal menyatukan orang Melayu, malahan lebih memecahbelahkan mereka...Pak Lah gagal menjaga kestabilan negara, malahan menjadikan puak-puak radikal seperti Hindraf dan lain-lain ambik kesempatan memburukkan nama negara...

Walaupun Pak Lah dah nak turun, tetapi tempoh yang diberikan sehingga Mac 2009 ni agak lama...Tan Sri Muhyiddin dah sound tadi bahawa tempoh lama ni akan mengganggu tugas-tugas calon-calon yang memegang jawatan kabinet...ya la kan, sebab tempoh dari Oktober 2008 sampai lah ke Mac 2009 ni adalah kira tempoh berkempen untuk calon-calon yang cukup jumlah pencalonan diorang...so kalau calon yang tak pegang apa-apa jawatan tu ada lah masa nak kempen dan lobi, tapi yang pegang jawatan Kabinet ni alamatnya kurang lah masa...

Lagipun tempoh yang panjang tu hanya akan membuatkan Pak Lah lebih banyak masa merosakkan negara...

Ni ada 5 suruhanjaya yang dia nak buat sebelum turun...

Antaranya yang pada aku agak penting kita tengok ialah Suruhanjaya Kehakiman...tahu apa benda tu?

Macam ni...sekarang ni, perlantikan Hakim ialah di tangan Perdana Menteri untuk menasihati Yang Di Pertuan Agong...maknanya Ketua Hakim Negara akan serahkan nama Hakim yang dicadangkan kepada PM, PM pulak setelah bersetuju akan kemukakan kepada Yang Di Pertuan Agong untuk perkenan Tuanku....

Tapi melalui Suruhanjaya ni, satu Suruhanjaya akan dilantik untuk mencadangkan nama kepada PM...dan Suruhanjaya tu diwakili oleh macam-macam orang, antaranya wakil Majlis Peguam (yang dikuasai oleh peguam-peguam bukan Muslim yang selalu buat kacau)...

So Suruhanjaya ni akan bertindak bagi nama kepada PM dan kemudian PM kemukakan kepada Yang Di Pertuan Agong...

Masalahnya...andai kata lah Suruhanjaya mengemukakan satu nama kepada PM, contohnya Hakim Arumugam (bukan nama sebenar) untuk dilantik sebagai Ketua Hakim Negara nanti...kemudian Perdana Menteri tidak bersetuju atas sebab-sebab yang tidak dapat di beritahu...maka definitely Suruhanjaya akan mengemukakan bantahan dan menyatakan itu ialah misconduct...

Tu satu hal...satu hal lagi...tidak kah kita rasa pelik bahawa Peguam lantik Hakim????Nanti dalam court, peguam boleh jeling Hakim..."Deyy...awak sana atas duduk saya sini bawah jugak ada lantik tau..!!"...tak jadi penghakiman yang salah ke???

Tu pasal sekarang ni kita kena bantah perlaksanaan Suruhanjaya Kehakiman ni...yang lain-lain tu akan aku sembang lagi dalam entri lain, tapi pada aku yang penting sangat ialah Suruhanjaya Kehakiman ni, jangan bagi ianya terjadi dan tertubuh pun...pasal itu ialah hak mutlak Perdana Menteri dan Yang Di Pertuan Agong...takkan nak kongsi dengan peguam pulak kot...chit yennadey...apa nak dikata...

No comments: