Thursday, October 9, 2008

Sembang Selepas Raya...

Demam...

Itu memang kebiasaan la lepas raya kan...especially lepas dah makan segala macam makanan, menempuh perjalanan jauh pelbagai cuaca, maka semalam bermula aku selsema...diikuti demam dan sakit urat...adeh...

Lepas tu wife aku pun mula mengadu kerongkong gatal...petanda nak selsema jugak la tu, kemudian anak yang paling kecik, Zain, dia belum pandai mengadu, tapi dia menangis sambil hidung berbunyi sikit...alamak, baby kalau tak sihat ni siap la...

Maka malam tadi dia berjaga la sikit, merengek-rengek...menangis-nangis...

So hari ni terpaksa la ambik MC dari tuan doktor...terpaksa beb...hehe...

Tapi dalam pada demam tu pun, kita sempat dengar beberapa berita yang menggembirakan...antaranya Pak Lah takkan mempertahankan kerusi Presiden UMNO, maka secara automatik Pak Lah akan kekal menjadi Perdana Menteri dan Presiden UMNO sehingga Mac 2009....

Terfikir aku satu perkara...andai sesebuah syarikat besar, bila CEO dia letak jawatan, walau berbaki banyak mana sekalipun tempohnya, akan disuruh ambik cuti kan...pasal untuk mengelakkan sabotaj dan lain-lain unsur...maklumlah kalau dah orang nak letak jawatan ni maka dia akan ambil lewa terhadap macam-macam hal...tah la...

Walau nak bergembira pun, kena tunggu sampai Mac 2009...bukan confirm sangat lagi tu...dah banyak kali kencing...hehe...

Kemudian timbul la pulak macam-macam nama yang nak bertanding post besar-besar...maklumlah dah banyak kosong...Ali Rustam pun nakkan Timbalan Presiden, Zahid Hamidi mula-mula nak jugak, tapi sedar diri dan kembali untuk hanya Naib Presiden...terbaru yang paling menarik..Mat Taib a.k.a Mike Tyson pun nak Timbalan Presiden...hehe...kena tengok Prestation dia la pulak...

Sementara tu mana dia cerita pasal orang yang topple government ni?

Teringat masa raya hari tu, kebetulan ikut ipar aku pegi rumah seorang kenalan ni, yang merupakan orang kuat kat Selangor sekarang, dia ni Ahli Majlis Bandaraya Shah Alam...so terkeluar la soalan-soalan panas...antaranya pasal topple government ni...dia kata "nama dah ada...tapi tah apa pasal la lagi..."...hehe...aku sekadar senyum je la...yang chief kata "we have the numbers.."...anak buah kata "nama dah ada..."....then dia alihkan cerita ke topik lain...last2 bila timbul sekali lagi isu tu, dia kata..."Selangor ni pun kita pening, tambah pulak Malaysia..."...hahaha...masa tu memang aku tergelak betul-betul...pasal pada aku ni ialah ayat yang keluar dari kalangan mereka yang bertungkus lumus bekerja untuk PR...bukan setakat menyokong tepi-tepi jalan saja....kalau dia cakap macam tu, maknanya lu pikir la sendiri kan....

Kembali ke alam nyata, nampaknya gaya hidup lepas raya ni kena ubah la...kemarin pi beli lauk untuk makan tengahari kat Kedai Juriah, yang kalau sebelum puasa rata-rata aku beli dalam RM 10 ke RM 14 saja...kemarin dah jadi RM 17!!!!Nak kata sebab banyak kedai belum bukak maka dia menangguk di air keruh ke aku pun tak pasti....

Isnin depan aku ada satu perjumpaan...aku pun tak pasti pasal hal ni, tapi aku harap ianya akan jadi satu titik permulaan yang baik untuk diri aku dan keluarga...aku malas jugak nak pergi, tapi wife aku kata elok lah pergi...dah beberapa kali aku berpengalaman, instinct dia akan betul dalam hal-hal macam ni...so elok lah aku pergi...apa ceritanya?..nanti2 la kalau ada kelapangan aku story...bahaya seh!!hehe...

Baki Oktober, November dan Disember ni ada banyak benda nak buat...aku kena habiskan sejumlah budget yang aku sendiri tak tahu ada diluluskan di bawah peruntukan aku untuk jabatan aku!!!Banyak pulak tu...so aku kena gunakan sebanyak mungkin...buat program banyak-banyak...apa nak dikata...

1 comment:

FareeNi said...

salam uncle.. camat hali laya.. maaf zahir dan batin... aku demam gak.. tapi sebelum hari raya.. takut sgt x raya.. mintak inject ngan pak doc.. ehehe