Sunday, November 23, 2008

Anney...!! Suma Worang Tau You Worang Tarak Pandai...Mau Kasi Tutup Sikit La..

Deyyy!!!

Itu fatwa...apa jugak fatwa pun...hanya untuk worang Islam la anneyy...you worang semua bukan Islam kalu..India ka, Cina ka, Kristian ka, Bahai ka...suma tarak masuk dalam itu fatwa...

Itu otak mau kasi pakai sikit anney...bukan suma you worang buat itu worang Islam boleh buat...you orang pergi kuil kalu, itu worang Islam tak boleh buat...tau ka apa pasal? Pasal itu you worang punya agama punya ajaran...so itu worang Islam tarak boleh buat...takkan itu pun you mau rasa hati anneyy....

So anney...itu fatwa pasal Yoga...diorang cakap sama worang Islam la anneyy...itu worang Islam tarak boleh bikin itu Yoga kalau dia sampai tahap meditate la anneyy...kalu dia saja stretch badan sikit-sikit itu macam tarak apa la anneyy...

Tapi...you worang kalu..mau buat itu Yoga sampai you worang tarak sedar diri ka...mau buat Yoga sampai you worang tarak semayang ka..itu apa kita worang peduli...itu Majlis Fatwa pun tarak peduli la anneyy...

So anneyy...lain kali..itu otak mau kasi pakai sikit la anney...suma worang tau you worang sikit kurang cerdik la...tapi tak payah la mau kasi lagi tau sama worang suma itu hal...sikit malu kasi la anneyy...

Hindu Sangam urges Fatwa Council to ‘be more sensitive’

PETALING JAYA: The National Fatwa Council must respect the sensitivities and feelings of other religions in Malaysia while giving guidance to Muslims on the religion’s practices and tenets.

“Many Hindus have been deeply disturbed by the Fatwa Council’s announcement,” Malaysia Hindu Sangam president Datuk A. Vaithilingam said in a statement Sunday.

He said it was regrettable that the Council had not consulted with the Malaysia Hindu Sangam first so that the religious and non-religious aspects of yoga could have been explained.

The Fatwa Council on Saturday issued an edict banning Muslims from practising yoga on grounds that it involved chants and acts of worship in order to be one with the god of another religion.

“To call this ancient practice ‘haram’ and saying that it can ‘corrupt’ a person is very hurtful and demeaning,” said Vaithilingam.

He added that as many Hindus and non-Hindus practised yoga together in a non-religious manner, the fatwa could drive a wedge between those of different religions.
Anneyy...maybe you worang tarak baca itu paper betul-betul la anneyy...ehhh...you worang ada tau baca ka?

Yoga diharamkan

PUTRAJAYA 22 Nov. – Amalan senaman yoga secara sistematik iaitu membabitkan gerakan fizikal, bacaan mentera dan matlamat penyatuan diri dengan tuhan bertentangan dengan syariat Islam.

Oleh itu Majlis Fatwa Kebangsaan hari ini mengharamkan umat Islam mengamalkan yoga secara sistematik itu kerana dibimbangi akan menghakis akidah umat Islam jika pengamalnya meneruskan amalan itu ke peringkat lebih tinggi.

Pengerusinya, Prof. Datuk Dr. Abdul Shukor Husin berkata, amalan fizikal iaitu senaman dalam yoga tanpa unsur-unsur mentera dan pemujaan pada zahirnya tidak menjadi kesalahan.

Namun, katanya, ia tidak digalakkan kerana dikhuatiri boleh menghakis akidah seseorang Muslim memandangkan ia merupakan salah satu komponen daripada keseluruhan amalan yang diharamkan itu.

‘‘Setelah meneliti dan mengkaji hujah-hujah serta pandangan, senaman yoga yang berasal daripada masyarakat Hindu sejak Sebelum Masihi itu yang menggabungkan amalan fizikal, unsur keagamaan, mentera dan pemujaan bagi tujuan tertentu seperti mendapatkan ketenangan dan kemuncaknya penyatuan diri dengan tuhan adalah tidak sesuai dan boleh merosakkan akidah.

‘‘Ahli muzakarah memutuskan apa juga jenis atau bentuk amalan yang mengandungi unsur-unsur tersebut adalah dilarang dan bertentangan dengan syariat Islam,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Turut hadir Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang juga Setiausaha Muzakarah Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz.

Keputusan mengenai fatwa yoga itu dilakukan pada muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan ke-83 di Kota Bharu, Kelantan pada 22 hingga 24 Oktober lalu.

lagi bawah dia ada tulis anneyy....

Bagaimanapun, beliau menyatakan, fatwa tersebut tidak bermaksud untuk menghalang orang bukan Islam mengamalkan yoga kerana hak kebebasan mengamalkan kepercayaan agama mereka adalah dijamin di bawah Perlembagaan Persekutuan.

‘‘Fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan hanya menjaga kepentingan dan akidah umat Islam dan pada peringkat ini, kita menggunakan pendekatan menasihat dan memaklumkan kepada umat Islam tentang pandangan Islam terhadap yoga.

‘‘Soal sama ada pandangan muzakarah akan dijadikan fatwa yang diwartakan, itu terpulang kepada kerajaan-kerajaan negeri dan dari segi penguatkuasaan, itu bukan bidang kita,'' katanya.


so anneyy...sekarang ada sikit malu ka anneyy?Tarak tau apa mau kata la anneyy...(hehe..apa nak dikata la tuuuuu...)...

7 comments:

apisfires said...

sori la uncle...
saya sibuk sikit...
ngah tanya streamyx lah punye la slow...
nak pindah line dari arau ke melaka banyak karenah...

DukeOfUMNO said...

Deyyy..!!!

you sudah tukar makan sireehhh ka anneyyyyy...??? Tergeliat lidah aku baca entry hang nihh...hehheh..

DukeOfUMNO said...

lupa mau sebut la deyyy...you punya blog saya suda link sama saya punya blog la deyyy...!!!

hehehhehhe...

Anonymous said...

dier tak baca news paper english and malay.... dier baca tamil nesan sebab tuh tak paham.........

Rosmah Mustafah said...

Yenna Deyyyy.....hantar lu balik tamil nadu kalu.........baru lu tau...dah lah denda anak dia yg tak berdisiplin sikit pun jadi isu besar sekarang kat sekolah. Kita dulu pun kena belasah teruk dgn mak bapak kita yang kita sayang, sebab mereka nak kita jadi orang baik tapi anney selalu salah tafsir dan jadi isu hangat..........podah cittttt...

Unknown said...

Salam nak tanya kalau perempuan ne sda masuk muslim dia mualaf..tapi dia ikut dengan lelaki ke semenanjung..dan diorang bernikah di sana boleh ka?sebap klau d kg perempuan dia tkut lama lagi akan nikah dengan keadan berjauhan so dia ikut lelaki pg smnjung dan untk bernikah di sana apa yg perlu buat dan perlu ka wali bapa itu menandatagani surat atau apa2 yg berkaitan berurusan dgn wali bapa...boleh kah hakim nikahkan mereka...sahaja tolong jawab

Unknown said...

Sha Sharina,

Kalau Muallaf, tiada kaitan lagi beliau dengan bapanya sebagai wali. Terus jadi Wali Hakim. Samada di Semenanjung atau di mana saja, pergi ke Pejabat Agama berdekatan dan minta pernikahan dijalankan.