Sunday, May 17, 2009

Meet Tony Srodaeka...

Alkisahnya...hari ni Ahad 17 Mei 2009 kami sekeluarga pi Penang...cadangannya nak balik rumah my parents, tapi dah parents aku pulak ke KL hantar adik aku...kemudian pulak kebetulan abang aku buat kenduri dia nak pi umrah 29/5 ni...so aku pun pi ke rumah kakak aku dulu kat Penang tu...

Lepas Zohor kami pakat-pakat pi rumah abang aku...

Lepas makan-makan dan sesi sembang-sembang, kami pun nak pi Queensbay Mall...kakak aku bawak balik Zain dan kami berempat pun pi lah Queensbay...

Selalunya aku jenis akan masuk parking atas tu, tapi hari ni aku rasa macam nak parking kat luar pulak...maka aku pun parking la kawasan lapang depan main entrance tu..

Keluar kereta je, ternampak van (or is it mini caravan?) ni...

Mini-Caravan Mercedez Benz

Aku pun bagitau wife serta anak-anak, ni van luar negara, dari mana tak sure...aku jengah dalam mini-caravan tu, ada sorang pakcik omputih ni dok bancuh air...so aku tanya, dia kata from Germany...aku minta izin nak ambik gambar, dia kata ok...

Maka masuk lah kami ke dalam Queensbay Mall...takde la shopping apa-apa pun, masuk kedai buku, beli satu dua buku...makan aiskrim...then pusing-pusing sikit...blah...

Masa nak sampai kat kereta, pakcik omputih tadi tengah kunci mini-caravan dia...so aku dengan sesegera mungkin pi kat dia...

Nama dia Tony Srodaeka, warga German...tarikh lahir dia 31 Mei 1926...maknanya dia umur 83 tahun...aku ulangi 83 tahun...!!!


Sila abaikan bahagian perut aku yang agak kelihatan tu ya...

Mini-caravan Mercedez Benz tu dah 22 tahun dia miliki...van tu dah menjelajah ke hampir segenap pelusuk dunia...benua Afrika, India, Siberia, Kanada, Iceland, seluruh USA, Mexico, dan macam-macam negara yang dia sebut tadi...

Dia baru balik dari Singapore...dia stop kat Penang sebab nak ambik visa masuk Thailand, kemudian meneruskan kembara dia ke Tibet...

Yang payahnya ialah dia tak fasih berbahasa Inggeris...teruk benar aku nak faham perkataan dia...most of it aku kena guna pen dan kertas...contohnya aku nak tau umur dia...aku tulis 37, tunjuk kat diri aku...baru dia faham, dia tulis pulak 83...

Oh ya...aku lupa bagitau...dia travel tu sorang-sorang tau...

Hebat kan...

Anak aku Rayyan agak kurang faham macam mana dia travel guna jalan darat...so aku huraikan satu persatu bahawa dia ikut jalanraya macam kita jugak, cuma bezanya dia merentasi satu negara untuk sampai ke negara yang berikutnya...seronok betul Adam dengan Rayyan jumpa benda macam ni...diorang pun kelam kabut ambik gambar dengan van tu dan Pakcik Tony..(Rayyan panggil dia Tony Hawk, sebab he is doing something ekstrim...hehe..)

Aku tau Pakcik Tony bukannya nak baca blog aku...tapi aku nak kongsi kisah Pakcik Tony dengan semua kita...bahawa umur bukan penghalang satu-satu perkara...

Mungkin Pakcik Tony tak de yang mengganggu dia pada usia tu menyebabkan dia mudah nak travel all over the world...tapi kita jugak jangan jadikan alasan umur untuk membataskan kemahuan dan kejayaan kita...

Pakcik Tony membuatkan aku tadi kata kat anak-anak aku..."Nanti kamu semua dah kahwin, Baba nak ajak Mama tour satu dunia macam Pakcik Tony tu la jugak..."...cuma masalahnya, Pakcik Tony badannya fit...aku ambik gambar sebelah dia pulak dah maju ke depan...aiseyman...apa nak dikata...

Wünschen Sie Ihnen Glück...(cheh...baru jumpa orang German dah kalut nak tulis dalam Bahasa German...hehe...)

3 comments:

Little Bookworm said...

Hehe...takpe pak ndak, myb by the time u n mak ndak nak pi tour tu, pak ndak dah kurus ke...hehe. kidding je. ;) but org putih are really amazing la...they really make the saying "when there's a will, there's a way" come true" kan.

Btw...even though ummi bawak balik Azen, anak2 dia yg jaga him! Hehe. Tapi seriously...we'd be very2 happy if u n mak ndak nk leave him with us bila2. He's such a cute little angel!! Hehe.

Salam to everyone...thanx for coming, we had a great time! :D

Anonymous said...

ya allah... azhar... mamat tu aku jumpa kat Bukit Jelutong le.... dlm 2bulan lalu.... betul2 kat area umah aku... aku nampak caravan dier kat traffic light masa aku nak hantar anak aku ke nursery... wow die mmg suka jalan jejauh by darat..

Unknown said...

Saril...betul le, dia bagitau kata dia dah ke selatan sampai ke Singapore...then naik balik nak ke Thailand...

Perlu berani la nak jalan jauh by darat ni...masuk negara tah hape2...