Friday, May 29, 2009

Anak-Anak Malaysia...Bersyukur dan Insaflah...!!

Aku bersyukur kerana dilahirkan di Malaysia...dan aku bersyukur anak-anak aku juga lahir di bumi bertuah ni...

Sebab apa?

Sebab bila aku tengok gambar-gambar di bawah ni, aku rasa sangat bersyukur kerana aku selamat menyelesaikan persekolahan aku tanpa perlu fikirkan mencari rezeki keluarga...dan anak-anak aku mampu pergi sekolah sampai sekarang tanpa perlu mencari wang saku mereka sendiri...


Ini bukan gymnasium atau pusat shaolin...tetapi sebuah kilang bata di Fatullah, Bangladesh...Kanak-kanak ini mendapat bayaran 0.9 USD untuk setiap 1000 (seribu) ketul bata yang mereka angkut...


Ini bukan bengkel kemahiran hidup kat sekolah...Budak lelaki tu namanya Islam...tu dia tengah kerja kat kilang buat periuk perak, dengan upah makan dua kali sehari tanpa bayaran wang tunai...perkara biasa bagi pengilang di Bangladesh...


Ini Munna, berusia 8 tahun...dia bukan tengah duduk perform kat pentas Tom Tom Bak, tapi dia sedang bekerja di kilang membuat alat ganti kereta sorong dengan bayaran 500 taka (7 USD) sebulan...dia amat suka kalau tiada bekalan elektrik, sebab dia boleh ambik masa main waktu tu..kalau tidak dia kena kerja 10 jam sehari...


Ini bukan gimnas negara..ini ialah Munna tadi...tengok tangan dia...


Adik kecik ni bukan tengah main masak-masak atau pondok-pondok, tapi dia tengah bekerja di kilang menghancurkan batu bata, nak buat apa tah le....


Ini Jasmine, 7 tahun...Dia bukannya tengah main kat taman waktu cuaca berkabus...tapi dia tengah kutip sampah yang boleh dijual untuk bantu keluarganya...yang berasap tu ialah asap akibat sampah tu dibakar...maknanya panas le tu....


Ini bukan pelakon Bollywood atau sketsa filem...kanak-kanak ni sedang memujuk pemandu tu supaya beli bunga yang dia jual untuk tambah hasil pendapatan keluarga...


Ini ialah Liyakot Ali, umur 13 tahun...dia kerja kat kilang buat periuk perak dengan gaji 200 taka (3 USD) seminggu...


Adik ni bukan mat rempit yang tengah ubah suai motornya...dia ialah antara pekerja di kilang besi di Bangladesh...


Dan ini bukanlah mangsa kena kurung oleh Along tak bayar hutang...tapi ini ialah Jainal, 11 tahun...pekerja kilang periuk perak dengan gaji 700 taka (10 USD) sebulan...

Jadi wahai anak-anak Malaysia sekelian, bersyukurlah dengan nikmat yang Allah kurniakan kepada kita...dan insaflah dengan kekurangan yang tidak dimiliki oleh kawan-kawan kita yang pada usia anda bukan sahaja tak dapat pergi sekolah, tapi terpaksa bekerja sebagai buruh kasar...

Pergi sekolah tu belajar elok-elok supaya kita mampu menjadi manusia yang berguna...kalau dah pergi sekolah pun tak mau, atau pun belajar main-main, maybe kita elok hantar saja diorang ke Bangladesh sana...apa nak dikata...



p/s: Sayu terkenangkan anak kat rumah ni, umur 10 tahun dan 8 tahun masih perlu dibimbing cara basuh kasut sekolah yang betul, jangankan kata nak bakar perak nak buat periuk, nak basuh periuk pun belum tentu lulus...!!

5 comments:

Suria Azhar said...

wahh..post u kali ni betul2 menyentuh jiwa i..auwww...:)

Keyword said...

hello... you may submit this blog to my webBlog Directory, keyworddir.info.. have a nice day!

Keyword Directory

Adam Azhar said...

i cant even wash the dishes because you never let me

Rosmah said...

Tersentuh hati tengok budak2 tu.....patut le ada yang sanggup jaga ketutu yang dah tinggal tak berapa ekor tu dengan gaji rm300 je (lupa nak check gaji bangla tu bayau ke tak..)

hajah jongang said...

pehhh sian gile bebudakk tuh .
emmm .paksu ni .caption gmbr wat le siyes siyes sket .kelakau je bnyk .
hahahah .pehh .simpatii ar. :)