Friday, March 14, 2008

A Shocking Evening

Setelah berjaya mempertahankan maruah BN dalam PRU 12 di negeri Perlis...Dato' Seri Shahidan Kassim akhirnya ditolak dari menjadi Menteri Besar...ya...tapi bukan oleh Pak Lah..tetapi oleh Tuanku Raja Perlis...

Sebaliknya DYMM Tuanku berkenan melantik Dato' Dr Md Isa Sabu, ADUN Bintong sebagai Menteri Besar yang baru...

Dato' Dr Md Isa adalah bekas wakil rakyat dan exco sejak 1999-2004...aku pernah berurusan dengan dia selalu jugak masa dia EXCO dulu..aku lebih mesra panggil dia Bang Cha..dan isterinya Kak Asiah...memang truly cara orang kampung...

Selalu kalau jumpa atau telefon aku..dia akan mulakan dengan cakap arab sepatah dua..selalunya berkaitan hal usik mengusik..hehe..Kak Asiah memang fasih Bahasa Arab..so Bang Cha pun terikut2 jugak la...

Malam nama Bang Cha disenarai sebagai calon PRU 12..aku sms kat Bang Cha tahniah..dia terus call aku..tak sangka pulak dia nak call..rupanya dia ingat lagi kat aku..macam biasa kami merapu kot Arab la...hehe..

Kini Bang Cha bergelar YAB Dato' Dr Md Isa Sabu, Menteri Besar Perlis...aku ucapkan tahniah pada beliau..kebetulan pulak dia memang Wakil Rakyat kawasan aku ni..hehe...InsyaAllah Bang Cha akan dapat memimpin Perlis ke arah kemajuan berterusan...

Cuma aku kena ubah panggilan la..aku amat jarang panggil dia Dato'..pasai dia nak aku panggil Bang Cha..sama la isteri dia..tak bagi panggil Datin...tapi kalau dah bergelar Menteri Besar...kena la aku panggil YAB kat dia...

Untuk Dato' Seri Shahidan pulak..it's been great honour to serve you..since 1/1/2002 sehingga 30/9/2007...satu tempoh yang bukanlah terlalu lama..tapi cukup untuk mengajar aku banyak perkara..banyak pengalaman aku dapat sepanjang bekerja dengan beliau...

Dari pengalaman pejabat sampailah ke urusan peribadi beliau dan keluarga..aku terlibat...dua orang anak DSSK berkahwin dalam tempoh aku bertugas..Nur Mazidah dan Nur Zafirah...dan kedua-dua kali tu aku diberi peranan yang penting..terima kasih atas kepercayaan Dato' Seri Dan Datin Seri Shamsiah....


Beberapa kali jugak aku ikut rombongan Dato' Seri keluar negara..ada yang urusan rasmi..ada yang urusan keluarga...aku dan isteri dihantar mengetuai rombongan umrah pertama tajaan DSSK...semua tu antara kenangan terindah aku semasa bertugas dengan DSSK...


Yang paling menarik ialah aku jaga DSSK sepanjang masa pembedahan mata beliau di Hospital Selayang...bermula dari proses masuk wad..sampai la balik ke Perlis aku jadi 'doktor' dia..titik ubat dalam mata dia..hehe...tak boleh ingat dia bagitau orang dalam ucapan kat satu majlis yang aku ni garang kalau dia tak dengar nasihat aku...hehe..

Yang pahit tu ada jugak la..hehe..biasa la..mana ada manusia perfect kan...tapi itu semua aku ambik sebagai lebih mendewasakan aku dengan pengalaman baru...

Yang sudah tu sudah la...semua yang berlaku ada hikmahnya...akan bermula satu episod yang menarik dalam setiap diri kita...yang pergi disanjung..yang datang dijulang...

Kepada yang masih tak berpuas hati tu..apa nak dikata...

No comments: