Wednesday, December 10, 2008

Antara Dua Darjat...

Kita dan seluruh negara berasa sedih dengan tragedi runtuhan bukit yang menimpa 14 buah banglo di Bukit Antarabangsa sebelum Raya Haji baru ni...selain empunya 14 rumah tersebut yang melibatkan 4 kematian dan beberapa kecederaan, lebih kurang 4000 orang yang lain diarahkan berpindah kerana tanah kat situ dah tak selamat...

Kita jugak bersedih dan bersimpati atas kejadian banjir yang menimpa penduduk Kelantan, Terengganu dan Pahang baru-baru ni...syukur Alhamdulillah keadaan banjir tahun ni tak teruk sangat dan tidak berlarutan lama...

Dalam kita bersedih, kita jugak mengucapkan tahniah dan terima kasih serta syabas kepada seluruh anggota keselamatan, sukarelawan dan para penyumbang yang membantu mangsa-mangsa banjir dan runtuhan Bukit Antarabangsa...mereka korbankan masa, tenaga dan cuti Hari Raya Haji mereka...

Tetapi....

Yang sedihnya...pengorbanan mereka tidak mendapat reaksi yang sama dari dua kejadian tersebut...

Mangsa banjir yang rata-rata ialah orang kampung dan masyarakat pertengahan ternyata 'reti' berterima kasih dan bersyukur dengan menerima bantuan makanan dan segala bantuan yang diperlukan....tempat berteduh sekadar bangunan sekolah, dewan dan surau didiami tanpa keluh kesah dan cakap banyak...masing-masing bersyukur dengan bantuan yang diberikan....

Sebaliknya di Bukit Antarabangsa, satu laporan Polis telah dibuat oleh seorang penduduk yang rumahnya terselamat dari runtuhan bahawa terlalu ramai anggota keselamatan bertugas berada di hadapan rumah beliau menyebabkan beliau sekeluarga berasa tidak selesa....

Untuk orang yang buat laporan Polis di atas tu...takde apa yang aku nak kata..melainkan.."KENAPA LAH BUKAN NKO YANG TERKAMBUS MAMPOS DALAM TANAH TU!!!"...

Bantuan makanan pulak dengar bunyi kata-kata nak kena check tengok dulu bersesuaian atau tidak...mangsa 14 rumah yang tertimbus di beri tawaran tinggal di hotel...ko jangan cakap nak tidor kat Hotel Midah Kampung Attap atau Kowloon Jalan TAR la...depa sure mintak Mandarin Oriental ka, Nikko ka...

Apa perasaan mangsa banjir yang tadi bila membaca atau mendengar hal ini?

Tak rasa macam double standard kah?Kenapa peruntukan sebegitu hebat dikeluarkan?Adakah kerana Bukit Antarabangsa kawasan elit mewah yang didiami oleh kebanyakan yang bergelar Datuk dan Datin serta sebuah rumah berharga tak kurang dari RM1 juta???

Mangsa di Bukit Antarabangsa bukan kehilangan segalanya...duit dalam bank masih ada...mereka ni orang kaya yang setiap inci rumahnya dilindungi insurans...silap-silap setiap bijik cawan dalam rumah pun insured...jangan tak tahu..kita yang tak de duit ni ye la...harapkan insuran kereta pun kalau dah habis bayar terus pakai Third Party je...hehe...

Silap-silap masing-masing tu ada 3 atau 4 bijik buah rumah lain kat lain-lain tempat...malahan kalau setakat dia nak terus pegi beli sebuah rumah baru fully furnished keesokan hari pun dia ada duitnya laa....

Yang lebih hebatnya...petugas membantu kat situ pun dapat layanan yang 1st class...jamuan AidilAdha ditaja oleh Hotel Concorde...makanan setiap hari ada Restoran Ali Maju taja teh tarik, roti canai dan nasi kandar (restoran lain aku tak tau..aku cuma terbaca nama kedai ni je...)

Kat mangsa banjir tu ada ke petugas sukarelawan dapat layanan macam ni?

Bukan niat aku nak berdengki...aku pun turut simpati dengan kejadian dan mangsa...tapi jangan la double standard sampai macam tu...semua orang pun rakyat Malaysia...semua layak mendapat layanan dan bantuan sama rata...

Apapun takziah kepada semua mangsa di setiap bencana yang menimpa ini...semoga Allah memberi ketabahan dan kesabaran dalam menghadapi ujian ini...

Kepada anggota keselamatan dan sukarelawan, teruskan usaha murni anda...kalau ada lagi laporan-laporan pelik-pelik macam tu...tinggalkan je rumah dia tak yah jaga..biar pencuri masuk baru padan muka dia...hehe..apa nak dikata...

8 comments:

Tulip said...

bila tuan mengatakan sedemikian,maka barulah kami terfikir...moga 'mereka' juga berfikir

SYARIENARIFEN said...

TP KN UNKEL..
DR SUMBER2 YG BULEH D PERCAYAI..
SBNRNYE YG TKORBAN DLM BENCANA TU ADALAH LEBEY DR 4 ORG..
JUMLAH MENYERUPAI KES HIGHLAND TOWER DULU TAU..
BUT DLM BERITA D WAR2KAN HANYA 4 SAHAJA..
SO SAD..
SBNRNYE LEBEY DR ITU..
DGR KATE DIORG NAMO HEBOHKAN..
NTAH LA..
KITE BYGKN SAJA TGK RUMAH YG KATA 14 TU JE LA..
TAKKAN LA 4 SAJA..
THINK..
90% PROJEK LERENG BUKIT YG DILULUSKAN OLEH KJN NEG SLGR YG DULU..
Y?? Y?? SBB DUIT? NYAWA KINI TGADAI?
SAPE NK JWB TU?
ALAHAI...

SEDEY LA UNKEL..
ME LALU AREA CTU TGK..
ALAHAI...
:(

FareeNi said...

tu ar.. x tau nak bersyukur. macam babi!!! bagi cangkul suh carik bini sendiri pun komplen. hei siall.. hari² pandai jugak ko cangkul bini ko, dah bini ko tekubur bawah tanah suh org pulak yang cangkulkan.

kalau aku jadi sukarelawan yang bg cangkul tu, aku cangkul je kepala dia, lepas tu kuburkan je bawah tanah tu.

yang bertambah hairan, org² atasan semua sibuk turun beramai² konon nak tgk mangsa, siap cadang nak sediakan hotel untuk mangsa. semua tunjuk muka paling babi dalam tv..

benci betul aku!! aku bukan jugak mendoakan bala menimpa mereka lagi, tapi jika ada lagi bala yang Allah nak turunkan kat bukit antarabangsa tu, bagi yang x reti bersyukur tu tertanam dulu.

..::kaylizard::.. said...

tulah psl, ade gak tfikir. kwsn yg slalu runtuh mesti tmpt org kaye2..hr tu de le dgr sembang nakal org kt kmpg, "xbayar zakat lah tu, sbb tu runtuh"..ade gak ckp mcmni, "ni mesti xpnah buat korban, kedekut nk tolong susa.." xtau le nk ckp..kdg2 pk mcm ade kebenaran jg..ntah la...hrp2 mereka sdr dgn ujian dr Allah ni, kite sdiri pn kena sdr gak..jgn dh thantuk baru nk sedar.

penyapubaru said...

aku lalu kat petempatan sementara tuh kan...takde sapa pun

aku rasa petugas je yang dok kat sk ulu klang tuh

nasik pon blambak2 dorang buang je

itu yang babi hutan dok mai ramai2...

ali maju tuh kalu hantar mai umah aku, roti canai ka teh tarik ka gernti abis dlm masa seminit...ahaks

sarilhafiz said...

Risiko dah nampak.... tapi sebab dah bnyk duit itu ler jadinyer! pastu nak salahkan PBT Bomba Polis Askar PGA MPAJ dan sebagainya!
org dah tolong terima kasih pun tak sebalik nya prejudis dgn org yang ingin menolong...

Mak aku ckp bala yang menimpa tuh sebenarnya org2 yang tak bayar ZAKAT HARTA! mujur la terkambus nasib tak terbakar sekali ngan harta2 nya sekali!

Banyak komplen! pastuh ader pulak nak tunjuk bagus nak bagi hotel percuma! yang banjir beribu2 org kat pantai timur takder lak nak bagi hotel percuma! diorang duk balairaya jer pun dah Al hamdullilah!

Itulah namer nya! rezeki tu tuhan leh tarik ngan seklip mata!
Siap buat Polis report plak! mengada2! ada yang nak mengamuk pun ader! mcm pantet!

Geram lak aku tgk.!

SyaPAK said...

betul!!!betul!!!kita kasi bakar je umah diorang!!!huh..huh..

jalak lenteng said...

benci aku tengok respon si sapit nih..meningkat kan amarah jer..herrr..