Saturday, December 6, 2008

Setahun Sudah Berlalu...

Thanks My Sister Ijah kerana ada entri pasal Arwah Mak Tok yang dah setahun meninggalkan kami sekeluarga...

Aku agak rapat jugak dengan Arwah Mak Tok aku ni (kalau sebelah selatan orang panggil nenek..tapi kat Utara panggil Mak Tok..Grandmother la tuh..)

Aku kan cucu sulung, so memang dari kecik aku rapat dengan Mak Tok..sejak Mak Tok duduk di Butterworth, kemudian pindah ke KL..aku selalu jugak spend time dengan Mak Tok...sepanjang hidup Arwah ada la jugak beberapa kali aku sempat jaga Arwah kalau tak sihat atau sakit apa-apa...even masa aku kahwin pun Mak Tok turut sama pi hantar aku ke Melaka...


Ni masa Mak Tok dah makin tak sihat

Tahun lepas dalam November, Mak Tok tenat dan masuk Hospital Sungai Buloh..so aku dan keluarga bergegas pi tengok..then kami balik, dua hari lepas tu Mak Tok dijemput pulang ke RahmatulLah..waktu tu Maghrib, dan kami terus ke Kampung Melayu Subang.


Last moments with Mak Tok...

Arwah ketika hidupnya masa sakit dan ada kat rumah mak abah aku kat Butterworth sempat dan pernah pesan kat aku, andai dia meninggal dunia, maka dia nak aku imamkan solat jenazah dia...

Atas ingatan tersebut, aku bincang dengan keluarga aku semua dan Alhamdulillah, hatta Pak Chaq (anak sulung Mak Tok) pun setuju supaya aku imamkan jenazah Arwah...

Aku, Ayie (my brother - cucu kedua Mak Tok) dan Fahidi (cucu jugak) menurunkan jenazah ke liang lahad...

Hanya itu jasa terakhir aku kat Mak Tok...

Sekarang dah setahun Mak Tok tiada...Wan (my grandfather) pulak tengah sakit...tak sedar sekarang dan keadaan dia masih macam tu jugak...

Semasa aku imamkan jenazah Mak Tok setahun yang lepas...menitik jugak air mata aku..deep inside aku tau Mak Tok sayangkan aku, walaupun kadang-kadang dia ada jugak marah aku, tapi kerana dia sayangkan aku...dan aku sayangkan Mak Tok...

Semoga Allah meletakkan roh Mak Tok di kalangan para solihin dan terus berada dalam limpahan RahmatNya...Al-Fatihah buat Mak Tok...






Lagu Alleycats feat. Jay Jay kat bawah ni, Hanya Kita Yang Tahu..tak de la kena mengena dengan Mak Tok, cuma dia ada kata..."setahun sudah berlalu pemergianmu,
tinggal hanya suara batinnya..."...hehe...

1 comment:

FareeNi said...

Al-fatihah untuk arwah mak tok..