Friday, August 15, 2008

Menyempurnakan Sunnah Rasulullah SAW

Alhamdulillah Zain telah mencecah usia 7 hari...

Dalam Islam, berteraskan Sunnah Rasulullah, banyak yang perlu dilakukan pada usia 7 hari...

1. Menamakan anak...aku tak sempat tunggu hari ketujuh..sebab hari keenam tu aku free sikit, so aku dan Adam pergi ke Jabatan Pendaftaran Negara Cawangan Kubang Pasu kat Jitra tu...sekejap saja dah siap..akak tu siap kata "pendeknya nama.."..hehe...Zain Bin Azhar...080808-02-0665...



2. Tahnik...atau orang Melayu panggil 'Belah Mulut'...memang ada hadis dari Rasulullah SAW yang mana para sahabat membawa anak-anak kecik diorang untuk Rasulullah tahnik kan...Rasulullah akan mengunyah sedikit tamar di mulut Baginda, kemudian diletakkan di lidah kanak-kanak tersebut...

Untuk Zain aku mintak Yang Berbahagia Prof Madya Dato' Ahmad Jusoh, Rektor Institut Pengajian Tinggi Islam Perlis untuk tahnik kan dia...Alhamdulillah, Dato' setuju dan Zain selamat ditahnikkan...



3. Bercukur...membotakkan rambut...hehe..ni part paling best...Zain ni pulak rambut dia lebat dan halus...tapi pastinya ada hikmah di sebalik Sunnah Rasulullah...maka seperti mana pada anak-anak kami yang terdahulu..takdenya nak jemput bidan-bidan segala...kami je cukur sendiri sama-sama...



Bergambar last dengan rambut...


Gunting dulu bagi pendek...


Proses Pembotakan oleh kami berdua...


Warm Bath lepas bercukur...


Hasilnya...penuh bedak sejuk...

So Zain pun selamat dicukur kepalanya...senyap ja dia sepanjang proses pembotakan tu...

Kemudian Sunnah jugak kita menimbang rambut yang telah dicukur tadi dan kita convert kepada nilai timbangan emas..kemudian kita convert kepada nilai duit dan kita sedekahkan kepada fakir miskin...

4. Akikah...yang ni ketiga-tiga anak aku tak sempat nak buat masa hari ketujuh...pasal hectic sikit la...yang dua orang tu dah selamat aku jalankan...tunggu akikah Zain nanti kemudian la...

Aku sekarang bukan tak ikuti langsung perkembangan semasa..tapi nak update tu tak sempat sangat...nanti aku akan sambung balik la...

Pilihanraya kecil Permatang Pauh, isu Nik Aziz kata Nabi pun amalkan Kronisme (sebab dia lantik menantu dalam Perbadanan Menteri Besar Kelantan), isu Pemuda PAS yang mendesak supaya jangan percayakan Anwar...macam-macam yang aku nak ulas..tapi kalau lambat sangat aku tulis nanti dah ketinggalan zaman...so tengok je lah dulu ya...apa nak dikata...

3 comments:

SYARIENARIFEN said...

GERAM TENOK ZAIN MS ADE RMBT..
CUMIL GILER....

MUAH MUAH....

BILE LA DPT JUMPE ZAIN NIH..

HURRRMMMMM.....

LaiNi said...

comelnya zain.. raut wajah dia semakin kelihatan.. semoga jadi anak yang soleh dan berilmu ya sayang..

p/s:tangan maksu ke tu?? hehehe.. alop maksu.. pa kabar?? harap beransur pulih ok..

penyapubaru said...

alololo comey nye...semoga menjadi anak yg soleh...

yayyy nama pendek jek...short n sweet n senang di ingat..sonang cikgu nnti nak tulis nama...thehehhe