Thursday, September 25, 2008

Akhirnya...Aku Penyunting Filem!!!

Hehehe....setelah sekian lama, igat lagi posting aku pasal HandyCam lama aku tu dan Mini DV nya?...yaaa...minggu lepas aku telah poslaju kan semua kaset-kaset Mini DV tu kepada sepupu aku yang best, Abang Dixx untuk dia convert ke DVD...

Selasa hari tu aku selamat terima kembali 8 DVD yang sungguh indah hasilnya...anak-anak aku sehari suntuk dok sebut.."Baba, uncle Dixx ni terer la...macam mana dia buat haa?"...hehe...(ops..aku belum bayar Abang Dixx, sat lagi la bro I bank in yaa...)...

Selepas tu aku pulak la nak tunjuk terer..hehe...bukan apa, sebenarnya dah lama ipar-ipar aku mintak kami compile semua rakaman berkaitan Arwah Bapa Mertuaku dalam satu CD, sebab kami banyak compilation video Arwah...dan dalam DVD-DVD yang Abang Dixx convert tu ada banyak la, cuma tak dalam satu CD...



Maka aku pun bertanyalah pada Yahoo Answer, kemudian call sahabat tersayang Pae pulak, semua kerana nak tanya apa software nak pakai...hehe...aku segan nak call Abang Dixx dah, pasai dia dah convert untuk aku tu...

Jadi aku dapat maklumat tentang Corel Video Studio...lantas aku pun mendownload la Trial Version 30 hari tu...



Alhamdulillah la aku ni jenis yang celik IT dan terang hati...hehehe...aku pakai trial and error saja, tanpa bertanya atau belajar...aku potong sana, potong sini, selit sana, selit sini...akhirnya aku berjaya buat satu movie yang turut sama memuatkan still photos of my late father in law...

Aku bagi la isteriku tercinta tengok hasilnya...macam aku expect la, air mata berguguran...fuhhh..untuk sebuah movie sedih kalau orang nangis kira amat success la tu kan!!

Maka aku pun ready nak burn ke VCD (pasal external DVD Writer aku tu entah apa installation yang tak betul, aku malas nak kacau, so pakai VCD Writer kat laptop je..)...

Sekali tak boleh daa...aku pun tak tau apa, dia kata 'unspecified error'...frust gila beb...berkali-kali aku try, tetap tak boleh....

Malam tadi, lepas berbuka (dah la aku berbuka pun monyok je, wife aku tau la jenis aku ni kalau satu benda tu tak jadi)....so lepas makan, aku duduk semula depan laptop dan aku copy satu persatu clips yang aku dah buat, beserta background music segala tu, buat semula satu timeline baru...then aku cuba burn...

Alhamdulillah....successful!!!

So selepas habis Buletin Utama yang menyiarkan turun petrol sekupang tu...diulangi sekupang saja ya....dan berita Amy Search kena saman oleh bapak yang anaknya kena tumpah tomyam panas kat Restoran Laksamana Cheng Ho oleh pelayan tu (ke anak dia yang buas kat restoran??)...aku tontonkan VCD tu pada isteri aku....dan dia nangis lagi...maknanya aku berjaya...

Sekaligus aku jadi hero pada anak-anak aku...dua-dua (Zain belum bercakap, kalau tak jadi tiga-tiga tu..) kata "Fuhh..Baba terer dah la...You can make a movie.."...macam biasa ayat aku melawak dengan depa..."Well..you know me.."....hahahaha...

Tapi pada aku satu kepuasan buat benda-benda ni. Kita hasilkan sendiri. Abang Dixx pun pernah kata kat aku, kalau edit sendiri ni lebih syok, pasal our videos, kita yang lebih tahu...

So lepas ni kalau korang nak sunting filem...aku dah boleh buat...Abang Dixx jangan takut..saya tak curi customer...hahaha...tak de la..aku suka-suka saja buat ni...aku memang nak ilmu-ilmu ni semua, tapi untuk kegunaan peribadi saja...

Anyhow thanks very much to Abang Dixx, Rifae Hafiz, Yahoo Answers...dan tak lupa isteri serta anak-anak yang tak berhenti bagi semangat dan tak kacau aku selama dua hari ni..hehe...akhirnya aku berjaya menjadi Penyunting Filem...hehe..apa nak dikata...

8 comments:

Anonymous said...

aper lagi..... upload ler dlm youtube
hhehehe

BoxxTomoi said...

orang melaka semua pandai menyanyi ke? ..he,he.

Unknown said...

Saril --> Tu video arwah..kalau upload kang royalti tak tau nak bagi sapa plak...hehe...

Abg Dick --> Itu satu acara wajib!!!..err...any orang Melaka lagi you know pandai nyanyi ke?hehehe...

Rifaie said...

huuhuhu.. TAHNIAH uncle.. :)
klu gune ulead video lg syok..
mmg khas utk org baru2 nak blaja...
dah otai skit leh gune Pinnacle Studio @ adobe premiere...
pe2 pn gud job uncle..

Rifaie said...

tambahan uncle.. nak tutorial bab2 cmni, uncle leh baca sini : http://gcloud.com/v2 - sume dalam bahasa melayu.

Unknown said...

Ulead ke Pae...tak pe..nanti try lagi...Tutorial tu pun nak kena study tu...

Anyhow thanks a lot Pae...

Hawk Tan said...

Boleh tahan....hehe

Saya ingon mengambil kesempatan mengucap

Selamat Hari Raya kepada Saudara Azhar & Sekeluarga.

Maaf Zahir & Batin

p/s: Drive slowly and safely bila balik kampung ok.

su said...

sy pon excited bace N3 neh...nak wat jgak lah!