Sunday, June 29, 2008

Seludup Diesel : Sampai Bila?

Semakin hari semakin berleluasa...malam semalam tengok news pun ada pikap Thailand yang beli diesel kat Padang Besar, lepas tu siap ada tangki tambahan bawah tu untuk beli banyak...

Semalam pulak ada lagi..kali ni jalan laut pulak..dia nak seludup diesel melalui bot..bertong-tong diesel kena rampas...

Kalau korang semua tinggal di kawasan dekat-dekat dengan aku ni, Perlis atau Kedah, pasti akan terasa semak dengan kewujudan pikap-pikap Thailand masuk ke Malaysia untuk beli petrol atau diesel..maklumlah kat negara diorang mahal...

Tapi yang lebih geram, diorang ni bila dah masuk negara kita, cara pemanduan tu bukannya nak menghormati undang-undang kita sangat..keluar masuk simpang ikut suka saja...aku selalu drive sambil maki2 diorang kalau kena kat aku...

Persoalannya, kenapa Kerajaan kita mudah dan lembut sangat bagi orang luar beli petrol dan diesel yang disubsidikan untuk rakyat Malaysia???

Kata nak buat dua pam, bila tu?Elok la cepatkan sikit..aku nak sangat tengok diorang terpaksa beli dengan harga yang sama dengan negara diorang...

Kalau nak tengok gelagat kereta-kereta Thailand ni beli petrol/diesel kat sempadan..datang la berkunjung ke Padang Besar atau Bukit Kayu Hitam...anda pasti muak tengok...apa nak dikata...

6 comments:

Hawk Tan said...

Salam sejahtera,

Aduh, betul betul saya kena tipu dengan Antimamak. Kenapa dia nak aniaya saudara?
Tak baik buat begitu.

Sabar adalah separuh dari imam.

Azhar Abdullah said...

Untuk bersangka baik, saya katakan ianya kerana tidak sengaja. Dia dah delete pun. Thanks Hawk Tan.

Suria said...

kdg2 ada jenis manusia yg bertindak tanpa berfikir panjang...

DatOk ZeQ said...

azhar

Aku pun dah cakap kat antimamak suruh delete gambar ko tu. InshaAllah dia akan buat, sebab dia sangka ko yang selalu kutuk dia dichedet. Apa apa pun mungkin salah sangka

DatOK ZeQ
Kelana Jaya, Selangor

Azhar Abdullah said...

Thanks Datok Zeq...

BTW Datok mana ye...quite aqcuintance to some Dato' and Datuk...but the first to hear Datok...

Heical said...

Salam En Azhar,

Kapor macam tu sahaja,tak minta kebenaran?.
Seludup Diesel - Hukuman kena di beratkan lagi kalau bolih Sebat 44 kali Tengah tengah Bandar.